מה בין פחדים חרדות ופוביות

מה בין פחדים חרדות ופוביות
בדרך כלל קל לאדם לומר אם הוא מפחד או חרד. אבל האם יש הבדל בין פחד לחרדה, או שמא אלו פשוט שמות שונים לאותה תופעה?
דרך פשוטה להגדיר פחד הוא כאשר האדם ניצב לפני מצב שבו נשקפת לו סכנה ממשית. זאת אומרת משהו מציאותי שעלול לפגוע בו. מצב שלגביו רוב בני האדם היו מסכימים שהוא מסוכן ועם פוטנציאל לפגיעה. מאידך, חרדה היא מצב שבו אין גורם שעלול לפגוע בצורה ממשית באדם, וסביר להניח שרוב האנשים לא יחושו את אותן תחושות של חרדה במצב זה.

עם זאת, הגבול בין פחד לחרדה אינו באמת ברור וחד משמעי – האם רק סכנה פיזית תוגדר כפחד? או האם אירוע קשה כמו פיטורין ממקום העבודה הוא "מפחיד" או שהוא "מעורר חרדה".
שתי התופעות, חרדה ופחד, יוצרות תגובות גופניות דומות – דופק מואץ, דריכות, שינויים בקצב הנשימה, שינוי בלחץ הדם וכיוצא באלו. שתיהן גם יוצרות תגובות חשיבתיות ורגשיות דומות.
ומה בין פחד לפוביה? פוביה מוגדרת כפחד חזק, מוגזם ולא הגיוני מפני מצב, חפץ, חיה, אדם וכו'. הדגש הוא על היות הפחד לא סביר והגיוני ביחס לסכנה הפוטנציאלית מאותו גורם פחד. פחד מאידך הוא תגובה נורמאלית וסבירה לגורם שנתפס כמסכן. ושוב המבחן הפשוט ביותר הוא דרך אנשים אחרים – רוב האנשים יסכימו על כך שהגורמים לפחד מסוכנים בעוד שרק בודדים יסכימו שהגורמים לפוביה אכן מסוכנים.
בפוביה ובחרדה ישנו משקל רב לדמיון ופעמים רבות הן פועל יוצא של חוויה טראומטית ולכן ניתן להביא לשינוי משמעותי בהן בעזרת טיפול ב – EMDR.

השאירו פרטים

מוזמנים לכתוב לנו

info@emdr-center.co.il

*דוא"ל וטלפון חובה

דילוג לתוכן