טיפול בפוסט טראומה עם קנאביס לעומת emdr

PTSD, CBD, MDMA, EMDR, THC 

פוסט-טראומה והמון אותיות באנגלית – מה באמת עוזר לסובלים מפוסט טראומה?

ישראלים רבים סובלים מתסמונת פוסט טראומטית ברמת חומרה כזו או אחרת. רבים מהם, בעיקר צעירים לאחר השרות הצבאי נעזרים במריחואנה על מנת להתמודד עם הסימפטומים שהם חווים. כמו בישראל, השימוש במריחואנה לטיפול ב PTSD (Post Traumatic Stress Disorder) בארצות אחרות נפוץ מאוד בעיקר כטיפול עצמי, היינו ברכישת מריחואנה באופן לא חוקי וצריכתו. כתוצאה מהלחץ של המשתמשים הללו ומדיווח עצמי על כך שהמריחואנה מקלה על הסימפטומים של PTSD (פוסט טראומה) החלו רופאים בישראל להמליץ על השימוש בקנביס רפואי לטיפול בפוסט טראומה. 

באופן מפתיע, אין כמעט מחקרים הבוחנים את היעילות של הטיפול בקנביס רפואי על פוסט טראומה. בסקירה ספרותית רחבת יריעה נמצאו 139 מאמרים מחקריים העוסקים בנושא אך רובם המכריע הם דיווחי מקריים או מחקרים בעיתיים מבחינה מתודולוגית.

אחד ממחקרים אלו והיחיד שבדק ישירות מתן קנביס לנחקרים בוצע בישראל על ידי רויטמן ועמיתיו (2014). מחקר זה, הסובל מבעיות מתודולוגיות רבות (מעט מאוד נבדקים, היעדר קבוצת ביקורת, חוסר שליטה אם הנבדקים צרכו מריחואנה נוספת ממקורות אחרים ועוד) הראה, בדומה למחקרים אחרים, שיפור באיכות השינה, ירידה בסיוטים ושיפור כללי בסימפטומים אחרים.

במריחואנה ישנם למעלה מ 250 חומרים פעילים שונים הנקראים קנבינואידים ואין עדיין הבנה של התפקיד של חומרים אלו בטיפול ב PTSD (פוסט טראומה). השניים הנמצאים בכמות רבה ביותר הם THC, שהוא החומר הפסיכואקטיבי היינו הממסטל ו CBD, שהוא בעל אפקט מרגיע ויוצר תחושה של כבדות. בשימושים רפואיים של קנביס יש ניסיון לשלוט בכמות החומרים האלו הניתנים למטופל. כך למשל בשמנים המזוקקים מהקנביס ניתן להגיע לאחוזים מדוייקים של חומרים פעילים ועד ל 100% CBD והיעדר מוחלט של THC.

הקאנביס משפיע על הזיכרון, האם זאת הסיבה שזה מסייע לפוסט טראומתיים?

מעבר להיעדר המחקר, ישנה שאלה לגבי המנגנון הגופני שבעזרתו השימוש בקנביס יכול לעזור. כיוון שהמוח נעזר באנדוקנבינואידים (חומרים המופרשים בגוף באופן טבעי ודומים לקנבינואידים שבמריחואנה) לפעולות שונות הקשורות גם בזיכרון, הרי שישנה השערה שזהו הנתיב לטיפול יעיל ב PTSD.

ישנם מחקרים המדגימים שינויים בפעילות האנדוקנבינואידים בקרב אנשים עם PTSD ומכאן ההשערה שטיפול בקניביאידים ממקור חיצוני כמו מריחואנה יאזן את הפעילות המוחית הזאת. כך למשל ישנה השערה (שאינה מגובה במחקרים בשלב זה), שהירידה בכמות הסיוטים ובעוצמתם נובעת מהחסימה של עליית זיכרונות טראומטיים בעיקר בלילות על ידי צריכת קבינואידים.
אבל, בשורה התחתונה נכון לעכשיו אין לקהילה הרפואית והמחקרית יכולת אמיתית לטעון שהקנביס יכול להוות טיפול נכון ואיכותי לפוסט-טראומה.

ניתן לציין שמדובר בכיוון מבטיח ובעל פוטנציאל אך גם כזה הטומן בחובו סיכונים בעיקר של התמכרות וגלישה להתקפים פסיכוטיים.

בעיה מרכזית שמנעה בעבר (במקומות רבים גם בהווה) מחקרים בקנביס באופן כללי וכמובן גם לגבי ההשפעה שלו על PTSD הייתה העובדה שמדובר בחומר לא חוקי ולכן גם חוקרים לא יכלו לבחון את השפעותיו מבלי לעבור מסכת ארוכה ומסובכת של אישורים. ככל שיותר מדינות ברחבי העולם מאפשרות שימוש רפואי או כללי חוקי במריחואנה ועם הגידול העצום בפוטנציאל הכלכלי הטמון במריחואנה כך משאבים רבים יותר מופנים למחקר בתחום זה וניתן לשער שבטווח של מספר שנים יהיה די ידע בידינו כדי להחליט אם אכן מדובר בטיפול יעיל ב PTSD.

כיצד ניתן לטפל בשורש הבעיה של הפוסט טראומה ולא רק להקל על סימפטומים?

ארבע אותיות אחרות באנגלית EMDR מייצגות טיפול פסיכולוגי נפוץ ואיכותי לטיפול בפוסט טראומה.

אין זה סוד שהטיפולים הפסיכולוגיים והתרופתיים לפוסט טראומה מתקשים לתת מענה לתופעה מורכבת זו ושהיעילות של הטיפולים בדיבור למיניהם מאוד מוגבלת.

הטיפול ב EMDR שהוצע לראשונה בשנת 1989 הפך עם השנים לטיפול המוביל בתחום והמוכר כטיפול הנכון והאיכותי ביותר לפוסט טראומה על ידי כל הארגונים המקצועיים המובילים בעולם לרבות ארגון הבריאות העולמי. מדובר בדרך כלל בטיפול ממוקד וקצר מועד אשר מתמקד בזכרונות הטראומטיים כמו גם באירועים עכשוויים (טריגרים) הגורמים להפעלת הזיכרונות ולהצפה רגשית ולמצוקה.
מה שמייחד את הטיפול ב EMDR ביחס לכל הטיפולים הפסיכולוגיים ומה שנותן לו את העוצמה והיעילות החריגים זה השילוב של גירוי פיזיולוגי מובנה ושיטתי (תנועות עיניים, צלילים או רטט) בתהליך הנפשי באופן שגם טראומות קשות יכולות לעבור עיבוד ועידון במהירות רבה. מאות רבות של מחקרים הוכיחו את יעילות הטיפול בעזרת EMDR ומתוך אלו מרתקים במיוחד מחקרי המוח והדימות. מחקרים אלו מדגימים כיצד הזכרונות הטראומטיים מאורגנים במוח וכיצד בעקבות הטיפול ב EMDR הם מתארגנים בצורה אחרת ובעצם הופכים לזיכרון נורמלי שאינו מלווה במועקה נפשית ובקשיים.

השאירו פרטים

מוזמנים לכתוב לנו

info@emdr-center.co.il

*דוא"ל וטלפון חובה

דילוג לתוכן