טיפול בנערים ונערות אחרי אירוע תקיפה מינית באמצעות EMDR

נועה נפגעה במעלית בבניין בו היא גרה. תומר המד"צ שמר ליד מדורה במחנה ומלווה בוגר תקף אותו. מיטל לקחה טרמפ ונאנסה בפרדס סמוך למושב בו היא מתגוררת. ענת השתתפה במסיבת גיוס ונאנסה על ידי שלושה בחורים שתויים. אדם נסע לכינרת ומצא עצמו מותקף על ידי מציל וחברו בזמן רחצה לילית.

אלו דוגמאות לחלק קטן מהמקרים שבהם נערים ונערות מוטרדים, מותקפים ונפגעים מינית. אחת מכל ארבע נערות ואחד מכל שישה נערים יעברו תקיפה מינית טרם הגיעם לגיל 18. אלו נתונים מזעזעים! פגיעה מינית היא תופעה שכיחה בילדות ובגיל ההתבגרות והיא תתרחש לרב באיזור המגורים או במקומות מוכרים לנער/ה, והתוקף יהיה לא אחת אדם או אנשים מוכרים לקורבן. עובדות אלו תורמות לטראומה ולהעצמת תחושת המשבר הקשה של הנפגעים.

בין אם מבושה או מסיבות אחרות, רב הנפגעים בוחרים שלא לשתף אחרים ולבטח לא מבוגרים באשר אירע וכתוצאה נערים ונערות אלו נותרים לבד להתמודד עם ההשלכות הקשות של אירוע זה.

הטראומה המינית יוצרת תגובות קשות רגשיות (דיכאון, חרדה, כעס ומצבי רוח, בושה, אשמה ועוד) קוגנטיביות (קשיי ריכוז, נסיגה בלימודים) התנהגותיות (הסתגרות, המנעות מאינטראקציות חברתיות, קושי לתפקד כרגיל ועוד) ופיזיולוגיות (מחלות, מיחושים וסימפטומים גופניים). רב בני הנוער רוצים להתקדם, לשכוח ולהמשיך הלאה ולכן הם לרוב יעדיפו להתמודד לבד ולנסות לשכוח. למרבה הצער "שיטה" זאת אינה עובדת ובמידה ולא יגיעו לטיפול, הם עלולים לסבול ממצוקה וסימפטומים מתמשכים.

כמו בכל מקרה של אירוע טראומטי גם כאן חשיבות רבה להגעה לטיפול זמן קצר לאחר האירוע הקשה. מטרת הטיפול היא לעבד את האירוע הטראומטי באופן מילולי ורגשי על מנת שהנערה/נער יחושו הקלה ופחות מצוקה. השימוש ב- EMDR מתאים במיוחד לבני נוער, שבדרך כלל מביעים רצון להמנע בטיפול באירועים הקשים. אפשר להציע טיפול קצר וממוקד (סביב 10 פגישות) באירוע הטראומטי, שמטרתו להביא להפחתה מיידית בסימפטומים ובתגובות המציקות. הנער(ה) תופס(ת) חוזה כזה כפחות מאיים ומחייב. בנוסף, השימוש ב – EMDR דורש מהנער(ה) פחות מלל וחשיפה-עצמית.

מבנה הטיפול הממוקד: הפגישות הראשונות מתמקדות ביצירת הקשר עם הנער/ה שנפגעו, שמיעה ראשונית של סיפור האירוע ומתן מגוון כלים להרפייה והרגעה עצמית כגון נשימות, הרפייה והדרכה כיצד לנהוג במצבים מציקים ומאיימים.

בפגישות הבאות נערך עיבוד של הרגעים הטראומטיים ביותר בחוויה – המטופל מתאר את הרגע הקשה ביותר , את המחשבה הנילוות אליו ואת הרגשות והתחושות הפיזיות העולים תוך כדי התיאור. בעזרת הגירוי הדו-צידי (הייחודי לטיפול ב EMDR) הוא מצליח לראות, "כמו בסרט", את שקרה. באופן מרגש ובונה ה"סרט" מכיל גם חלקים נוספים של התמודדות וחוזק וחיבור למשאבים שגורמים להקלה מיידית. הפגישות האחרונות עוסקות בחיזוק חווית ההתמודדות הטובה עם הטראומה ומתן כלים להמשך.

השאירו פרטים

מוזמנים לכתוב לנו

info@emdr-center.co.il

*דוא"ל וטלפון חובה

דילוג לתוכן