טיפול במיגרנות באמצעות EMDR

קיימות שתי גישות מרכזיות לטיפול במיגרנות בעזרת EMDR, ושתיהן יוצאות מנקודת ההנחה שהמיגרנה הינה חוויה טראומטית עבור הסובל ממנה (אין ספק שהסובלים ממיגרנה יסכימו לכך). לפיכך, הטיפול יתרכז בחוויה הטראומטית בבסיס היווצרות קבלה מירי את האבחון שהיא סובלת מפיברומיאלגיה.

המיגרנה וינסה לשנות אותה. הרעיון הטיפולי הוא שלכולנו יש רשתות זיכרון שונות במוח המתייחסות לאירועים שונים. לסובלים ממיגרנות יש גם כן רשת זיכרונות ספציפית למיגרנות וכאשר יתחולל אירוע כלשהו שמתקשר לרשת הזאת ("לא שתיתי מספיק מים", עייפות, לחץ, "אכלתי משהו שגורם למיגרנה" או סימפטום ראשוני של כאב ראש) התגובה הפנימית תהיה עוצמתית ותוביל להתפתחות מיגרנה. אם נצליח לפרק את רשת הזיכרון הרי שכל אחד מאותם גורמים שעלולים לחולל מיגרנה לא יעשה זאת.

גישת הטיפול המסורתית יותר (היא זאת שנחקרה במאמר שדיווחנו עליו בעבר), טיפלה בעזרת הטיפול הקלאסי של ה – EMDR בשלושת אירועי המיגרנות המשמעותיים ביותר שחווה האדם – הראשון, האחרון והחזק ביותר. על כל אחד מאלו מבוצע טיפול רגיל להקהיית עוצמת הזיכרון. בשלב השני, מטופלים כל אותם גירויים פנימיים וחיצוניים היכולים להוביל למיגרנה ובשלב השלישי המטופל מתרגל התמודדות אקטיבית ויעילה עם סימנים ראשוניים להופעת מיגרנה.

דרך הטיפול השנייה והנועזת יותר כוללת יצירת מיגרנה בחדר הטיפולים והפגתה בעזרת טכניקה ייחודית להפגת מיגרנות בתוך דקות. את המיגרנה יוצרים, בקלות רבה, דרך חיבור לאותה רשת זיכרון והעצמת הזיכרון בעזרת EMDR. לאחר שהמיגרנה "המלאכותית" מגיעה לסף כאב שהוגדר מראש, מבוצעת טכניקת ההפגה לשחרור האדם מכאב. לאחר מכאן שוב יוצרים מיגרנה וחוזר חלילה עד למצב שבו הזיכרון אינו מצליח ליצר יותר מיגרנה. באופן דומה מטפלים במספר זיכרונות של מיגרנות ובהמשך מטפלים בצורה טובה בגורמים שונים העלולים ליצור מיגרנות.

שתי הגישות הטיפוליות יעילות מאוד ומצליחות להביא להפחתה ניכרת בשכיחות המיגרנות ועוצמתן ומאפשרות רכישת כלים יציבים להתמודדות טובה יותר איתם. מניסיונו של כותב שורות אלו הטכניקה השנייה יעילה יותר גם משום החוויה של יצירת המיגרנה בחדר הטיפול והפגתה בזמן קצר. מכיוון שרוב הסובלים ממיגרנות מאמינים שאין להם כל שליטה הן על הופעתן ולבטח על הפגתן (וזאת כמובן מלבד שימוש בתרופות) יש בעצם החוויההייחודית הזאת משום בשורה מחדשת וחזקה מאוד לציבור הסובלים המעניקה תקווה ואפשרות לטיפול ושינוי.

השאירו פרטים

מוזמנים לכתוב לנו

info@emdr-center.co.il

*דוא"ל וטלפון חובה

דילוג לתוכן