טיפול בילדים ומתבגרים

ילדים ומתבגרים – הטיפול באמצעות emdr

הטיפול ב- EMDR מיועד למגוון בעיות שמקורן באירועים טראומטיים. הילד חווה אירועים טראומטיים קטנים (t) ואירועים טראומטיים גדולים (T) כבר בשלבים מוקדמים בהתפתחות: אירוע לא נעים חד פעמי (כגון: פגיעה פיזית, תאונת דרכים, אלימות, מעבר דירה או מות של חיית מחמד או אדם קרוב) או חוויה לא נעימה מתמשכת (טיפולים רפואיים, הזנחה או פגיעה לאורך זמן) (התפתחות תקינה וטראומה בגיל הינקות והילדות המוקדמת)

הגדרת טראומה אצל ילדים דומה לזו של מבוגרים, עם זאת חשוב לזכור, שגם אירועים "שגרתיים ויומיומיים" כגון: ריב עם חבר, מורה שצעקה, איחור של הורה באיסוף, כלב שנבח בקרבת הילד, רעש לא מוסבר ועוד הרבה אירועים אחרים עשויים להירשם במוח בנסיבות מסוימות כחוויה טראומטית, שיוצרת משקע טראומטי, שאליו עלולות להצטרף חוויות אחרות מאותו סוג, וליצור קשיים רגשיים והתנהגותיים מה זו טראומה אצל ילדים.

שילוב EMDR בטיפול בילדים ומתבגרים הסובלים מהפרעות שונות הוכח כבעל השפעה חיובית על יעילות ומשך הטיפול. ילדים מגיבים לטיפול ב EMDR בצורה עוצמתית ומהירה יותר מאשר מבוגרים.

גישת ה- EMDR מאפשרת לנו לטפל בבעיות שנוצרו על רקע טראומטי גם אצל ילדים בגיל צעיר (החל מגיל שנה) שאינם מדברים או עם ילדים שמסיבות התפתחותיות או גופניות אינם מסוגלים לדבר. במקרים אלו ההורה יכול להושיב את הפעוט על ברכיו ולספר לו את "סיפור האירוע", תוך כדי שהוא מתופף בעדינות על כתפיו או ידיו באופן בילטראלי (לקריאה נוספת ראו  טיפול בטראומה בינקות).

לטיפול הממוקד ב- EMDR השפעות מהירות וטובות על מגוון בעיות אצל ילדים קטנים ומתבגרים.

להלן, מפורטים סוגי הפרעות בגיל הילדות וההתבגרות להן מומלץ לבחור טיפול ב- EMDR  :

מצבים טראומטיים- ילדים שחוו אירועים טראומטיים כגון: תאונת דרכים, פגיעה פיזית, פגיעה מינית, והתערבות פולשנית בבית חולים.

עדות לחוויה לא נעימה- ילדים שהיו עדים לחוויה לא נעימה כגון: צפייה בסרט אימה, עדות לאלימות כלפי אחר (בבית , בית הספר או בקהילה)

חרדות ופחדים- ילדים המבטאים מגוון של חששות מסיטואציות יומיומיות שונות (פחד מכלבים, מקולות חזקים דמויות מאיימות  וכו’), כולל סיוטי לילה.

פוביות ספציפיות– חרדות ספציפיות הגוררות איתן הימנעות של הילד מכל פעולה בתחום. כגון: חרדה מטיפולי שיניים, חרדה ממעליות, חרדה מטיסות, חרדה מיציאה לטיולים ועוד. אצל מתבגרים: חרדת בחינות, חרדה מפני עמידה מול קהל/כיתה, חרדות ביצוע שונות

מצבים גופניים: טיפול בילדים הסובלים מכאבי ראש ומיגרנות, כאבי בטן או כאבים להם לא נמצא הסבר גופני.

שילוב EMDR בטיפול בילדים ומתבגרים הסובלים מהפרעות שונות הוכח כבעל השפעה חיובית על יעילות ומשך הטיפול. בעשור האחרון נעשה שימוש נרחב בשיטה עם ילדים ובני נוער ודווחו תוצאות חיוביות רבות.
הניסיון הקליני, כמו גם המחקרים, מראים כי ילדים מגיבים לטיפול ב EMDR בצורה עוצמתית ומהירה יותר מאשר מבוגרים. נראה כי ילדים ערוכים יותר לעבור תהליך של שינוי במהירות כיוון שהם פחות מקובעים בדפוסי ההתנהגות שלהם, וכן מגיעים לטיפול בתוך זמן קצר יחסית מאז האירוע או מאז החלו המצוקה או השינוי בהתנהגות.

בנוסף, EMDR הוא הטיפול המועדף בילדים צעירים או כאלו הנוטים פחות לדבר ולהביע את רגשותיהם באופן ישיר. במצבים אלו פעמים רבות נעזרים רב המטפלים בטיפול העקיף והאיטי מאוד דרך משחק.
ב- EMDR לעומת זאת ניתן לפעול בשלל אמצעים: דיבור ישיר עם הילד, ציור, עבודה משותפת עם ההורה והילד, משחק, ודיבור של ההורה בזמן שהילד מקשיב תוך כדי השימוש בגירוי הדו-צידי הייחודי לטיפול ב EMDR. בדרך זאת, ניתן להגיע למהות הקושי באופן ישיר ולפעול במהירות לשינוי. כיוון שכך ניתן לטפל בילדים כבר בגילאים צעירים ביותר – החל מגיל שנה.
ניתן גם להיעזר ב EMDR כשיטה למניעת התפתחות בעיות בעקבות אירוע טראומטי. כך למשל, מחקר מעניין מצא שטיפול בודד בילדים בעקבות איורוע קשה הפחית ב 75% את הסיכון שיפתחו תגובת חרדה, דיכאון או תגובה פוסט טראומטית. לפי הממצאים רק רבע מהילדים שטופלו טיפול מניעתי ב-EMDR פיתחו סימפטומים נפשיים. לעומת זאת בקרב הילדים שלא טופלו בעזרת EMDR אחוז המפתחים סימפטומים קליניים היה 100%! (Drummond & McDermitt 2009).

השאירו פרטים

מוזמנים לכתוב לנו

info@emdr-center.co.il

*דוא"ל וטלפון חובה

דילוג לתוכן