התמודדות עם טראומת ילדות בעזרת EMDR (תיאור מקרה)

גל, בן 36, עורך דין בהשכלתו עובד כמנהל מכירות בחברה גדולה. בתפקידו הוא נדרש לא אחת להציג בפני פורומים קטנים וגדולים ובמשך שנים עשה זאת בהצלחה רבה תוך שהוא מגיע להישגים מקצועיים נאים. בשנתיים האחרונות, הוא חש בחרדה לפני מפגשים עסקיים ומצגות והחל משישה חודשים טרם הגעתו לטיפול, הוא חווה מספר התקפי חרדה, חלקם משתקים. כתוצאה הוא ביטל מספר פגישות חשובות או שלח מישהו אחר במקומו. סיבת הפנייה הייתה התקפי החרדה והיא הגיע אחרי חוסר הצלחה בטיפול קוגנטיבי התנהגותי.

גל נשוי באושר ולו שני ילדים קטנים, הוא מקפיד על אורח חיים בריא, מתעמל רבות ומאז תחילת החרדות אף הוסיף תרגול שבועי של יוגה ומדיטציה לשגרת חייו.

בטיפול שעבר קודם להגיעו לטיפול ב EMDR עבר בצורה נכונה את הטיפול הקלאסי לטיפול בחרדה שכלל תרגיל רגיעה, התמודדות עם מחשבות מעוררות חרדה ותרגול של מיומנויות אלו במצבים שונים בין אם בדמיון או במציאות. אך ללא שיפור משמעותי, להיפך, הכישלונות שחווה בהתמודדות במצבי אמת במהלך הטיפול לאחריו ריפו את ידיו והוא החל לבחון אפשרויות תעסוקתיות אחרות שלא יעמתו אותו עם חרדותיו.

בפגישה הראשונה גל נתבקש לשחזר את הפעם הראשונה שבה חש חרדה. הוא תיאר מפגש עבודה פשוט מבחינתו אך ציין שהגיע אליו כבר עם מידה של אי שקט. את אי שקט הזה ייחס לעובדה שבבוקר כאשר התלבש והתארגן לפגישה חש שעלה במקצת במשקלו. בהעמקה של אמירה זאת, התברר כי גל היה ילד שמן שזכה להצקות רבות בבית הספר היסודי בגלל מראהו ומשקלו. הוא תיאר חוויות כמו למשל שילדים היו מתגנבים מאחוריו ו"תופסים הצורה כואבת את הצמיגים שלי בבטן", בשיעורי ספורט היו צוחקים על "השדיים שלי", כן שירים שונים וכינויים להם "זכה" עקב משקלו, בידוד חברתי ואפילו חרם בכיתה ג'. הוא ציין שבתחילת לימודי בבית הספר התיכון החל במשטר קפדני של דיאטה וספורט עליהם הוא מקפיד עד היום. הוא תיאר רגישות רבה מאוד לגופו, הוא מוצא עצמו בוחן את גופו לעומק ומנסה לוודא שאין בו שומן מיותר, נמנע ללכת בלי חולצה בים ובבריכה ( למרות "שעל פניו אני מבין שאני נראה בסדר"), מחליף חולצות במהלך אימונים כאשר מזיע מחשש שאחרים יראו את "מתאר הגוף שלי" ואפילו תיאר שכאשר הולך מול הרוח "אני משחק עם החולצה שלא תיצמד לי לגוף".

גל המשיך ותיאר דימוי עצמי נמוך, אמונה שהגוף שלו דוחה ועלול לגרום לאחרים שלא לרצות להיות בחברתו וחרדה מכל סימן לשינוי שלילי במראה או מבנה הגוף שלו. ניתן היה להתרשם כי חוסר הנוחות שלו מהגוף שלו המושתת על חוויות הילדות הקשות וארוכות השנים שלו הם הבסיס לחרדות אותם גל חווה בהקשר של עבודתו אבל שאלו במידה רבה מנהלים ומכתיבים את אורחות חייו במקומות רבים אחרים.

מעבר לפגישה הראשונה, הטיפול כלל שמונה פגישות EMDR ושתי פגישות נוספות, אחת מהן פגישת הסיכום. בשלב הראשון הטיפול התמקד בזיכרונות הטראומטיים של גל מבית הספר ועל ההשפעה שלהם על הדימוי העצמי שלו ועל תפקודו היום למעלה מ 20 שנה מאז שהם קרו. גל ידע לשנות את תפיסתו הבסיסית לפיה הוא נלעג וחסר ערך ושכל אחד יכול לראות את זה רק על ידי מבט חטוף בגופו ה"שמן, חסר הפרופורציות והמאוד לא אסתטי" לאמירה פנימית חזקה שהוא עבר כברת דרך ארוכה מאז היותו ילד שמן ומוקצה חברתית שבה לא רק עבר שינוי גופני אלא הגיע להישגים משמעותיים בצבא, בלימודיו, בקריירה המקצועית וכן בחיי החברה ובזוגיות שלו. אלו, להבנתו המשתנה, הם הבסיס להבנה של מי הוא באמת ומכאן לשינוי בדימוי העצמי שלו.

בפגישות נוספות עסקנו במה יקרה אם הגוף שלו ישתנה (מה שבהחלט יכול להיות עם ההתבגרות ושנויי באורחות חיים) על מנת לחזק את התפיסה הפנימית ש"הגוף שלי ורק הגוף שלי קובע מי אני ומה אני שווה". יש לציין שבמהלך הטיפול לא עסקנו כלל בחרדה שלו במפגשים מקצועיים או במצגות ואלו נמוגו מעצמן ככל שהדימוי העצמי ותפיסתו העצמית של גל השתנו.

השאירו פרטים

מוזמנים לכתוב לנו

info@emdr-center.co.il

*דוא"ל וטלפון חובה

דילוג לתוכן