הטיפול בחרדת בחינות בעזרת EMDR – הסבר ותיאור מקרה

הטיפול בחרדת בחינות בעזרת EMDR – הסבר ותיאור מקרה
חרדת בחינות יכולה לנבוע ממספר מקורות – אירוע טראומטי אמיתי או מדומה שהתלמיד/סטודנט חווה, כשלון במבחן חשוב, black-out קצר, נזיפה או תגובה בעייתית של הורים, מורים או חברים להישגיו בבחינה. במקרים כאלו הטיפול בחרדת הבחינות מתמקד בחוויה הטראומטית והטיפול הינו קצר, יעיל ומשמר תוצאות לאורך זמן.

במקרים אחרים החרדה נובעת מפחדים שונים לגבי העתיד או מתפיסה עצמית בעייתית – במקרים אלו הטיפול ב EMDR מתמקד באלו על מנת ליצור את השינוי. בהתאם לצורך הטיפול יכלול שיחה ותיקון של אסטרטגייות למידה ורעיונות להתמודדות עם הלחץ בזמן אמיתי.
טלי תלמידת כיתה י”א בבית ספר בכפר סבא הגיעה לטיפול עם חרדה ממוקדת במבחנים במתמטיקה.
מדובר בתלמידה ממוצעת אשר שומרת על ממוצע של כ 80 אך שציוניה במתמטיקה הם בתחום הנכשל. היא תיארה, שכאשר היא מתכוננת למבחן היא יודעת את החומר בצורה סבירה ואף מצליחה להסביר אותו לחברותיה. אך ככל שמתקרב מועד המבחן, ובעיקר בערב שקודם לו ובבוקר המבחן, היא מפתחת סימני חרדה בולטים : כאבי בטן ובחילות שלעתים מגיעים לכדי הקאה, מדופק מואץ, תחושת אימה וכישלון וחוסר שקט. היא מאבדת ריכוז ויודעת שאין לה סיכוי להצליח במבחן.
הטיפול נמשך ארבע פגישות – בפגישה הראשונה טלי סיפרה על הקשיים שהיא חווה והסימפטומים השונים מהם היא סובלת. בנוסף היא נזכרה במבחנים במתמטיקה שעברה בעבר, ובהם לא הצליחה להתמודד וכשלה – זיכרונות שרודפים אותה ומציקים לה כל אימת שהיא חושבת על המבחן הבא במתמטיקה. היא הייתה בטוחה שאם היא תמשיך להיכשל במבחנים היא לא תקבל בגרות וכל תוכניותיה כמו גם הציפיות המשפחתיות שתלמד מנהל עסקים לא יתממשו.
במפגש השני נעשה עיבוד בעזרת EMDR של הזיכרונות הטראומטיים ממבחנים שונים במתמטיקה. במהלך העיבוד היא חוותה מצוקה רבה שהלכה והתפוגגה ככל שהתהליך נמשך (בסך הכל מדובר בתהליך של כחצי שעה). המפגש השלישי יוחד לעבודה על המחשבות המציקות על המשמעות הקטסטרופלית של כישלון אפשרי ובמפגש הרביעי נעשתה “עבודת עתיד” – עבודה בדמיון של המבחן הקרב והתמודדות מוצלחת איתו. שני אלו כמובן בעזרת EMDR וגירוי דו-צידי.
טלי ניגשה למבחן ועברה אותו בהצלחה. בשיחת מעקב שהתקיימה לאחר כארבעה חודשים היא דיווחה ש”הבעייה נעלמה” והיא אינה חשה כל מתח ומצוקה לקראת או במהלך מבחנים במתמטיקה ושציוניה השתפרו מאוד.
אין ספק שהטיפול בעזרת EMDR הוא הטיפול המועדף והיעיל ביותר בחרדת בחינות ומשיג תוצאות טובות לאין ערוך מאשר שיטות טיפול אחרות.

השאירו פרטים

מוזמנים לכתוב לנו

info@emdr-center.co.il

*דוא"ל וטלפון חובה

דילוג לתוכן