מה זה התקפי חרדה

התקפי חרדה
התקפי חרדה (פאניקה) הם התקפים פתאומיים של פחד ואימה הנוצרים ללא סיבה נראית לעין וללא קשר לאירועים סביבתיים. התקפים אלו באים בדרך כלל ללא שום אזהרה מוקדמת ומהווים את אחת החוויות המפחידות והלא נעימות ביותר שאדם יכול לחוות בחייו. עוצמת ההתקף היא כה חזקה שפעמים רבות האדם מוצא את עצמו בחדר מיון מחשש להתקף לב או אובדן שפיות

.
התקף טיפוסי יגיע לשיאו במהירות רבה בדרך כלל בתוך כ 10 דקות ויחלוף בתוך דקות אחדות. עם זאת, לא מעט פעמים אדם יסבול רצף של התקפים שיכולים לארוך מספר שעות ואף מספר ימים. אדם החווה ולו גם התקף חרדה בודד ולבטח כאשר נחוו מספר רב של התקפים יפתח פחד אמיתי מפני הישנות התופעה והתקפים עתידיים. תופעה זאת נקראת חרדת ציפייה ומוליכה להימנעות ממצבים, אנשים, אירועים, מקומות וכו’ שמקושרים להתקפים קודמים או שיכולים להוביל להתקפים נוספים בעתיד. במצב הקיצוני הסובל מהתקפי חרדה יכול להגדיל את מעגלי ההימנעות שלו עד כדי שהוא יסרב לצאת מביתו, תופעה הנקראת אגורפוביה. אך גם מבלי להגיע לקיצוניות זאת, אין ספק שהתקפי חרדה הינם בעלי השפעה דרמטית על איכות החיים של הסובלים מהם ולא אחת יוליכו מגוון בעיות פסיכולוגיות נוספות. התקפי חרדה לא מטופלים יקרינו על כל מעגלי החיים של האדם – יחסים בין אישיים, חיי חברה ומשפחה, עבודה ולימודים.

מה הם הסימפטומים של התקפי חרדה?

ישנם סימפטומים גופניים, חשיבתיים ורגשיים רבים אותם יכול לחוות אדם במהלך התקף חרדה. לא כל אחד יחווה את כל הסימפטומים ואנשים שונים מדווחים על תחושות, רגשות

ומחשבות שונים במהלך התקף.
ברמה הרגשית הרי שהרגש השולט הוא פחד חזק ביותר.
ברמת החשיבה, אדם החווה התקף חרדה עלול לחשוש שהוא עומד לחטוף התקף לב (ואכן חלק לא מבוטל מהסובלים מהתקפי חרדה מאובחנים בחדר המיון כאשר הם מגיעים מחשש להתקף לב. יש לציין שחלק מהסימפטומים של התקף חרדה דומים מאוד לסימפטומים של התקף לב ולכן נכון להיבדק על ידי רופא), להשתגע, להתעלף, לאבד שליט או להביך את עצמו בפרהסיה או תחושת אימה שמשהו איום הולך להתרחש.
הסימפטומים הגופניים הם רבים וכוללים דופק מואץ, סחרחורת, מחנק, קוצר נשימה, גלי חום או קור, הזעה ועוד.

מהם הגורמים להתקפי חרדה?

הסיבות להתקפי החרדה אינן ברורות די הצורך. יתכן ויש מרכיב גנטי להפרעה זאת ומטופלים רבים מדווחים שאחרים במשפחתם סובלים מחרדה או מהתקפי חרדה. כמו כן לא מעט מהסובלים מהתקפי חרדה מתארים את עצמם כ”דאגנים” או “לחוצים”. אך חשוב להדגיש שכל אחד יכול לסבול מהתקפי חרדה, ובין אחוז לשניים מהאוכלוסיה צפויים לחוות לפחות התקף אחד כזה במהלך חייהם. מסיבות שאינן מובנות נשים חוות התקפי חרדה בשכיחות הגבוהה פי שניים מאשר גברים. גם אירועי חיים שונים יכולים לתרום להופעת התקפי חרדה בעיקר אובדן ופרידה. סביר להניח שיש אינטראקציה בין הסיבות הסביבתיות והגנטיות-משפחתיות בכך שאירועים שליליים יפחיתו את יכולת ההתמודדות של האדם ויאפשרו לקושי הגנטי לפעול.
עם זאת, חשוב מאוד לציין שהתקפים הראשונים בדרך כלל מנותקים מכל הקשר הגיוני וקשה מאוד לאתר את הסיבה להופעתם. התקף ראשון יכול ליצור רגישות גבוהה למצבים ותגובות רגשיות, חשיבתיות וגופניות שיגבירו את הסיכויים להופעת התקפים נוספים וליצירת דפוס של הימנעויות.

טיפולים תרופתיים בהתקפי חרדה

הטיפול התרופתי בהתקפי חרדה יכלול טיפול באחת משתי קבוצות של תרופות: נוגדי דיכאון ונוגדי חרדה בדרך כלל ממשפחת הבנזודיאזפין. היתרון בטיפול בנוגדי דיכאון הוא שהוא מטפל בדיכאון גלוי או סמוי שמופיע לא אחת ביחד עם התקפי החרדה. החיסרון של תרופות מקבוצה זו היא הזמן הארוך (שלושה עד חמישה שבועות) שלוקח להם להשפיע. נוגדי החרדה פועלים בזמן קצר מאוד ויכולים לסייע לאדם “בזמן אמיתי”. עם זאת, הם עלולים ליצור תופעות של תלות והתמכרות.

טיפולים פסיכולוגיים בהתקפי חרדה

שני הטיפולים המומלצים לטיפול בהפרעות חרדה הם הטיפול הקוגנטיבי התנהגותי והטיפול בעזרת EMDR
בטיפול קוגנטיבי התנהגותי האדם לומד לפרש מחדש סימפטומים שונים של התקפי החרדה בין אם גופניים או חשיבתיים ולהתמודד איתם. בצד הקוגנטיבי (חשיבתי) האדם ילמד לשנות את הפרשנות שהוא נותן בעיקר לסימפטומים גופניים מפרשנות קיצונית וקטסטרופלית לפרשנות סבירה והגיונית יותר. בצד ההתנהגותי, האדם ילמד טכניקות הרגעה עצמית ואז יתמודד בדרך כלל בצורה הדרגתית עם חזרה למצבים מהם הוא נמנע.
מדובר בטיפול יעיל בסך הכל אך גם כזה שפעמים רבות אינו נעים למטופל הנאלץ להתמודד עם מגוון מצבים מאוד מפחידים עבורו. כתוצאה מטופלים רבים אינם משלימים את מלוא הטיפול.
הטיפול ב- EMDRכתמיד, אינו מחייב חשיפה לגורמי הפחד במציאות אלא, בהיותו טיפול פסיכולוגי יעיל עוצמתי במיוחד, מסתפק בחשיפה בדמיון בנוכחות המטפל. הטיפול יתמקד בראש ובראשונה בחוויות של התקף או התקפי החרדה באופן שיפחית משמעותית את העוצמה הרגשית הנלווית למחשבה עליהם. הפחתה זאת תביא בעקבותיה יתר נכונות להתמודד באופן ספונטני במצבי חיים שונים לרבות כאלו שמהם האדם נמנע עד עתה. הטיפול גם יבנה כוחות ויכולות התמודדות עם מצבים מעוררי חרדה וייתן לאדם כלים להתמודדות במהלך התקף (למרות שהסבירות שאלו יחזרו בעקבות הטיפול נמוכה מאוד).

השאירו פרטים

מוזמנים לכתוב לנו

info@emdr-center.co.il

*דוא"ל וטלפון חובה

דילוג לתוכן